Niels Bakker

In gesprek met Niels Bakker van Stichting Lezen.

Korte schets van de organisatie 

De Stichting Lezen is een landelijke organisatie die als doel heeft het lezen te bevorderen van kinderen en jongeren tussen 0-20 jaar. Dit doen we door middel van verschillende campagnes en interventies. Voorbeelden hiervan zijn de programma’s BoekStart en de Bibliotheek op school. Zo geeft BoekStart ouders van jonge kinderen via het BoekStartkoffertje een impuls om te gaan voorlezen en het kind al heel jong lid te maken van de bibliotheek. De Bibliotheek op school is een programma dat scholen helpt om op school een mooie en actuele boekcollectie realiseren en in de klas het lezen te bevorderen. Daarnaast hebben we een kenniscentrum voor leesbevordering en literatuureducatie. We initiëren en coördineren onderzoek, voeren onderzoek uit en publiceren daarover, onder meer in een eigen reeks van onderzoekspublicaties en op de online Leesmonitor. Daarnaast vertalen we ook onderzoek naar de praktijk, bijvoorbeeld in Kwestie van lezen. Daarin worden ook praktische tips gegeven. 

Waarom doet je organisatie mee aan het project? 
Wij zijn geïnteresseerd in het onderzoeken van de relatie tussen lezen en de ontwikkeling van kinderen in het digitale mediatijdperk. Onze focus ligt met name op de rol van lezen, zowel op papier als digitaal, en hoe dit interacteert met het gebruik van andere media in de ontwikkeling van kinderen.

Wat hoop je / hoopt de organisatie te bereiken?
We hopen een antwoord te krijgen op onderstaande vragen:

  • Ontwikkelen kinderen die vaker boeken (op papier en digitaal) lezen zich sneller op cognitief en emotioneel terrein zodat ze meer kansen hebben in de maatschappij?
  • Wat zijn de effecten van verhalen die met behulp van verschillende, elkaar aanvullende, media verteld worden?
  • Gaan kinderen oppervlakkiger lezen, terwijl voorgaande generaties  meer diep lazen? (diep lezen is long-long form reading; langdurig geconcentreerd lezen met de ervaring van immersie) 
  • Heb je meer kansen op school en in de maatschappij als je diep leest en minder als je oppervlakkig leest? 

We kunnen de antwoorden gebruiken om interventies te ontwikkelen of vertalen naar interventies die nu al bestaan. Zo leidt meer kennis over digitaal lezen, tot betere keuzes voor het leesmedium (papier, digitaal) dat wordt aangeraden binnen Bibliotheek op school.  

Wie zijn jullie samenwerkingspartners en/of stakeholders?
In het kader van dit project is de Koninklijke Bibliotheek, met wie wij samenwerken in Kunst van Lezen (dat Boekstart en de Bibliotheek op school op landelijk niveau coördineert) een belangrijke samenwerkingspartner. De KB is onder andere verantwoordelijk voor de onlinebibliotheek waar mensen e-boeken kunnen lenen. Daarnaast werken we onder meer samen met lerarenopleidingen, en voorzien we het hele onderwijsveld van informatie. 

Welk type output is voor jou (jouw organisatie / werkveld) wenselijk en bruikbaar?
Wij kunnen met veel verschillende soorten publicaties uit de voeten. Onze eigen onderzoekspublicaties zijn toegankelijker geschreven dan de meeste wetenschappelijke publicaties. We publiceren daarnaast ook korte artikelen over onderzoek op Leesmonitor en praktische brochures en websites. We communiceren zodoende op vele manieren: geschreven publicaties,, infographics, webinars, expertmeetings en video’s. Wij kunnen ook actief onze tijd en expertise inzetten om te helpen de resultaten vanuit JEDI te communiceren.