Blogs

Een kijkje in de praktijk!

22-02-2024

Door Thirsa Stolk, PhD-student op project 4.3

Op donderdag 1 februari 2024 stond er een bijzondere dag op de planning, namelijk de JEDi praktijkdag! Vanuit alle hoeken van Nederland kwamen de PhD’s en een aantal praktijkonderzoekers samen in Rijswijk en Den Haag om een kijkje te nemen in de praktijk: hoe worden digitale media gebruikt op scholen? Krijgen jongeren les in mediagebruik en ICT? Hoe gaan jongereninstanties om met vragen rond mediagebruik door kinderen? Ik neem je mee op deze interessante dag en vertel je meer over mijn ervaringen!

We begonnen onze dag op Kindcentrum Snijders in Rijswijk. Hier kregen we een presentatie over hoe het kindcentrum digitale media toepast in het leerproces van de kinderen. Zo vertelde een docent dat alle leerlingen een eigen iPad hebben waar ze allerlei dingen op doen, zoals school- en huiswerk maken, informatie opzoeken en dingen opslaan in hun online portfolio. Wat mij vooral opviel is dat de school ook gebruikmaakt van nieuwere media, zoals Virtual Reality. Door middel van VR-brillen verkennen de leerlingen bijvoorbeeld een vulkaan, om zo echt te kunnen zien hoe een vulkaan werkt en er meer over te leren. Super interessant! Na deze presentatie gaven leerlingen uit groep 8 ons een rondleiding door de school. Daarbij zagen we bijvoorbeeld het technologie lokaal, waarin leerlingen onder andere kunnen werken met een greenscreen.

Na deze leerzame ochtend gingen we op pad naar het Esloo College, een praktijkschool in Den Haag. Hier kregen we eerst een rondleiding van de leerlingen. Zij lieten ons de verschillende praktijklokalen zien en vertelden ons meer over hun school. Zo kwamen we ook langs een ICT-les. Hier leren de leerlingen praktische dingen over ICT, zoals het gebruiken van software, maar praten ze juist ook over onderwerpen zoals sociale media. Ik heb zelf nooit ICT-les gehad, dus ik vond het heel interessant om een stukje van de les mee te krijgen en er met de docent en de leerlingen over te praten. Wat me vooral is bijgebleven is dat de ICT docent aangaf dat er maar heel weinig bruikbaar lesmateriaal is, omdat het bestaande materiaal niet gericht is op leerlingen van een praktijkschool. Dit greep mij aan omdat goed onderwijs voor elke doelgroep belangrijk is, ongeacht het niveau en de school.

Na de rondleiding kregen we een lekkere lunch, gemaakt en geserveerd door de leerlingen. Met deze nieuwe energie konden we door naar het volgende onderdeel, namelijk een presentatie van de GGD Haaglanden en Centrum voor Jeugd & Gezin Den Haag. Zij vertelden ons onder andere hoe ze met kinderen en jongeren in gesprek gaan over mediagebruik. Ik vond het goed om te zien dat er zoveel aandacht wordt gegeven aan media, maar heb ook geleerd dat het een ingewikkeld onderwerp is: digitale media ontwikkelt en verandert ontzettend snel, waardoor het lastig is om je voor te bereiden en in te spelen op al deze veranderingen.

Al met al was het een ontzettend leuke en inspirerende dag, waarbij we veel nieuwe ervaringen, inzichten en ideeën hebben opgedaan. Er is nog een hoop te ontdekken over digitale media, en ik hoop dat wij met het JEDi-project hiermee een stap in de goede richting kunnen zetten!