Blogs

Vijf kernconcepten binnen het JEDi-project

01-02-2024

Door Sara de Ruyter, PhD-student op project 5.1

Welkom bij de allereerste blog op de JEDi-website! Wat leuk dat je onze eerste blog leest. In deze blog wil ik graag vijf bijzondere dingen met je delen die ik ben tegengekomen tijdens het eerste jaar van het JEDi-project. Maar voordat ik dat doe, zal ik kort uitleggen wat JEDi precies inhoudt.
JEDi staat voor Jeugd en Digitalisering. Binnen het project onderzoeken wij hoe kinderen tussen de 5 en 7 jaar en tussen de 12 en 14 jaar digitale media gebruiken en welk effect dit heeft op hun leren, sociale ontwikkeling en identiteit.

Het medialandschap – Een van de eerste dingen waar ik bij het schrijven van deze blog aan dacht is hoe snel het medialandschap groeit en verandert. Er zijn heel veel verschillende apparaten en platformen waar kinderen uit kunnen kiezen. Ook is er veel content beschikbaar. Elke dag komen er nieuwe apparaten, platformen en content bij. Het is verbazingwekkend hoe snel kinderen nieuwe technologieën leren gebruiken.

Ongelijkheid – Iets waar ik me in dit onderzoek graag voor wil inzetten is het tegengaan van digitale ongelijkheid. Kinderen hebben een ruime keuze aan media. Het mediagebruik is daardoor voor elk kind anders. Verschillen in mediagebruik komen door persoonlijke keuzes of de keuzes van ouders, maar er zijn ook verschillen die komen door ongelijke kansen. Sommige kinderen hebben bijvoorbeeld minder toegang tot digitale media of hebben minder digitale vaardigheden. Dit kan leiden tot verschillen in de ontwikkeling van kinderen.

Meten – Een van onze uitdagingen is het meten van mediagebruik. Om goed te kunnen onderzoeken hoe mediagebruik de ontwikkeling van kinderen beïnvloedt moet niet alleen gekeken worden naar schermtijd maar bijvoorbeeld ook naar waarvoor media gebruikt wordt en welke content bekeken wordt. We proberen daarom zo gedetailleerd mogelijk te kijken naar de verschillen in mediagebruik en hoe deze verschillen ontstaan. Zo kunnen we beter begrijpen hoe kinderen zich ontwikkelen en wat de effecten zijn van mediagebruik en ongelijkheid.

Samenwerking – Ik ben blij verrast door de samenwerking tussen alle projecten binnen het consortium. Het werken met verschillende partners met hun eigen kennis en belangen is soms een uitdaging, maar biedt ook kansen om van elkaar te leren. Het is ook nog eens supergezellig met iedereen en ik leer een hoop nieuwe mensen kennen!

Kennis – Wat mij tot slot opvalt is dat er nog meer aandacht zou mogen zijn voor het onderzoek naar het mediagebruik van kinderen. Er is nog veel onduidelijk over de effecten van media op kinderen. Het is daarom van belang dat er nog meer onderzoek wordt gedaan en dat deze kennis wordt gedeeld met onderzoekers, scholen, ouders en kinderen, zodat we kinderen beter kunnen helpen in de digitale wereld. Ik hoop dat het JEDi-project hieraan kan bijdragen.

Bedankt voor het lezen van onze eerste blog. We hopen dat je het interessant vond en nodigen je uit om op de hoogte te blijven van onze toekomstige blogs.