Lezing: Telefoons de school uit

De telefoon de klas uit. Het is duidelijk dat dit beter is voor de concentratie en het leervermogen. Maar gaat dat wel ver genoeg? Moet niet de hele school een telefoonvrije zone worden? Juist in de pauzes en op de gangen bepalen telefoons hoe kinderen met elkaar omgaan. Moeten kinderen op school vrij van sociale media hun sociale vaardigheden kunnen opdoen, of horen telefoons er tegenwoordig nu eenmaal bij? Kom luisteren naar neurowetenschapper Roshan Cools en ontwikkelingspsycholoog Loes Pouwels en ontdek welke effecten telefoons op scholen hebben op het leervermogen en de sociale ontwikkeling van kinderen.

Afleiding

Is de telefoon niet bij de hand hebben genoeg om de leerprestaties te verbeteren? Want zelfs de aanwezigheid van een doos of tas waar de telefoons in zitten, kan kinderen al afleiden. Stel je voor dat je nét dat belangrijke of grappige appje mist: hoor je er dan nog wel bij? En hoe komt het dat het zó moeilijk is om kinderen van hun schermpjes los te weken? Gaat een verbod iets aan die verslaving veranderen?

Sociale vaardigheden

Je kunnen concentreren in de klas is belangrijk, maar niet alle belangrijke lessen die je op school leert, spelen zich af in een klaslokaal. Juist in de pauze, op de gangen en tijdens een tussenuur ontwikkelen kinderen de sociale vaardigheden die later cruciaal zijn. Ben je als school ook verantwoordelijk voor deze ‘lessen’, of is een algeheel verbod op school juist betutteling en uit de tijd? Wat betekent de constante aanwezigheid van telefoons voor de sociale interactie en ontwikkeling van kinderen? En wiens taak is het om kinderen te leren om verantwoord met hun telefoon om te gaan?

Neurowetenschapper Roshan Cools en ontwikkelingspsycholoog Loes Pouwels vertellen wat de continue aanwezigheid van mobieltjes doet met het ontwikkelende puberbrein, en met de manier waarop jongeren onderling met elkaar omgaan. Kom en denk mee over de vraag of telefoons op school horen of niet.

Over de sprekers

Roshan Cools is hoogleraar cognitieve neuropsychiatrie aan de Radboud universiteit en is onderzoeker aan het Donders Institute. Ze doet onderzoek naar cognitieve flexibiliteit en de functie van neuromodulators als dopamine en serotonine.

Loes Pouwels is universitair docent Ontwikkelingspsychologie aan de Radboud Universiteit. Ze doet onderzoek naar individuele- en groepsverschillen in het sociaal-emotioneel functioneren van jongeren in hun online en offline sociale wereld.

Lezing: 3 oktober (20.00-21.30, Vasim, Nijmegen)