Sara de Ruyter

Instelling: Universiteit Twente

Rol binnen het project: PhD kandidaat

Onderzoeksgebied: Deelproject ‘Digital media use and equal opportunities’.
In dit PhD project bekijken we hoe het medialandschap van kinderen en jongeren er uit ziet en hoe dit tijdens de longitudinale studies in kaart kan worden gebracht. Daarnaast kijken we hoe dit medialandschap zich vertaalt naar ongelijke kansen in de sociale-, identiteits-, en cognitieve ontwikkeling en hoe achtergrondfactoren zoals cultuur, socio-economische status en taal hierin een rol spelen.

Drijfveren
Gelijke kansen in ontwikkeling is iets waar ik me graag hard voor maak. Als docent heb ik in de praktijk meegemaakt hoe verschillen in de toegang tot media, digitale vaardigheid en gebruik van media invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van jongeren. Dit effect heb ik ook gezien tijdens de corona pandemie waarbij grote verschillen zichtbaar werden tijdens de periodes van thuisonderwijs. Dit project zie ik als de perfecte kans om inzicht te krijgen in de verschillen in kansen en bij te kunnen dragen om deze verschillen te overbruggen.

Over mijzelf
Na het afronden van de pabo aan Saxion Deventer en een master in Educational Science & Technology, heb ik een tijdje gewerkt als onderzoeksassistent voor verschillende projecten, waaronder een onderzoek naar de effecten van het thuisonderwijs tijdens de corona pandemie op de schoolresultaten en het welzijn van basisschoolleerlingen. Na een jaar lang te hebben gewerkt als docent op de ISK (internationale schakelklassen) ben ik in februari 2023 gestart aan mijn PhD traject bij Universiteit Twente.

Tijdens mijn promotieonderzoek hoop ik meer te leren over de invloed van media op jongeren en kinderen en daarnaast mijn vaardigheden en kennis op het gebied van onderzoek te ontwikkelen.