Liesbeth Kester

Instelling: Universiteit Maastricht

Rollen binnen het project: Projectleider, 1ste promotor bij deelproject 4.1: “Adolescents digital media use and their cognitive development” en 2de promotor bij deelproject 4.3 “Adolescents digital media use and their social  development”.

Onderzoeksgebied: Ik houd mij bezig met online en blended learning in een onderwijscontext en kijk naar de ontwikkeling van kennis en vaardigheden van leerlingen in het primair en secundair onderwijs en studenten in het hoger onderwijs. 

Drijfveren
Kinderen en jongeren die zijn opgegroeid in het digitale tijdperk spenderen vaak een groot deel van hun tijd online. Ik wil graag weten welke impact de activiteiten, die ze online doen, hebben op hun ontwikkeling. Met deze kennis kunnen we dan de kinderen en jongeren en hun ouders, docenten en andere betrokken professionals informeren over veilig en gezond mediagebruik.   

Iets over jezelf?
Mijn academische carrière ben ik begonnen bij de Open Universiteit in Heerlen. Daarna werkte ik 10 jaar als hoogleraar ‘Onderwijswetenschappen’ bij de afdeling Educatie van de Universiteit Utrecht en vervulde daar de rol van afdelingsvoorzitter. Nu werk ik als hoogleraar ‘Instructional Design within the Health Professions’ bij O&O van de Universiteit Maastricht. Ik ben wetenschappelijk directeur van ICO, het Interuniversity Centre for Educational Sciences, dat een opleidingsprogramma biedt voor promovendi in de Onderwijswetenschappen.