Instelling: Maastricht University
Rol binnen het project: PhD bij deelproject 4.2: “Adolescents digital media use and their identity development”
Onderzoeksgebied:In dit deelproject bestuderen we de relatie van het digitale mediagebruik van jonge adolescenten en hun identiteitsontwikkeling.
Het doel is om een positieve invloed te bewerkstelligen op het gebied van digitaal mediagebruik op de identiteitsontwikkeling van jonge adolescenten en kansengelijkheid te bevorderen. De bewustwording en ontwikkeling van vaardigheden en tools van adolescenten en belangrijke personen in hun directe omgeving is hierin cruciaal.
Drijfveren
Tijdens mijn Bachelor, Master en mijn werkervaring kwam ik erachter dat ik een positieve bijdrage wil leveren op het gebied van ontwikkeling en het toekomstbeeld van kinderen. Hierin is het algemene welzijn van kinderen en adolescenten cruciaal. Met name op de gebieden waar ze iedere dag mee te maken hebben: digitaal media gebruik. Ik ben met name erg geïnteresseerd in hoe we samen met kinderen en adolescenten zelf en hun directe omgeving ervoor kunnen zorgen dat we een optimale (digitale) omgeving creëren waarin zij het beste kunnen opgroeien. Zo zijn het uitzoeken van de positieve en negatieve effecten van mediagebruik en het aanbieden van handvatten, tools en vaardigheden in het digitaal mediagebruik essentieel.
Iets over jezelf
In 2021 heb ik mijn Bachelor diploma in European Studies behaald aan de Zuyd Hogeschool. Een jaar later ben ik mijn double degree Masterprogramma gestart in Public Policy and Human Development aan Maastricht University en de United Nations University-MERIT. Tijdens mijn MSc heb ik mijzelf gespecialiseerd in social protection policy. Hierin lag de focus met name op het maken van analyses die ongelijkheid, armoede en ontwikkeling van mensen in beeld brengen door middel van kwantitatieve onderzoeksmethodes. Verder heb ik geleerd om basis hiervan praktische en haalbare wetsveranderingen en andere oplossingen te maken. De ongelijkheid en ontwikkeling van kinderen heeft mij hierin met name erg aangesproken. Zo schreef ik mijn masterscriptie over de multidimensionale ondervoeding van kinderen in Jemen. Verder zet ik me al bijna twee jaar in voor kinderen die naar Nederland gevlucht zijn door middel van het organiseren van activiteiten in AZC’s en het ondersteunen in het leren van de Nederlandse taal.
Door deze ervaringen en mijn passie voor het werken met kinderen en adolescenten en onderzoek doen naar de ontwikkeling van deze doelgroep kwam ik uit bij deze PhD. Ik verheug me erop om een mooie bijdrage te leveren aan dit belangrijke project.