Instelling: Universiteit Utrecht
Rollen binnen het project: PhD bij deelproject 4.1: “Adolescents digital media use and their cognitive development”.
Onderzoeksgebied: In dit deelproject bestuderen we de relatie van het (cross-contextuele) mediagebruik van jonge adolescenten en de cognitieve ontwikkeling.
Drijfveren:
Kinderen en adolescenten groeien op in een wereld waar het constante gebruik van digitale media heel normaal is. Vooral adolescenten besteden een groot gedeelte van hun tijd online. Dit betekent dat het gebruik van digitale media inmiddels een invloed zal hebben op hun ontwikkeling. Ik vind het belangrijk om niet alleen te onderzoeken welke negatieve gevolgen of gevaren er zitten aan het gebruik van digitale media, maar ook te focussen op de positieve aspecten die de ontwikkeling bevorderen. Met deze kennis kunnen we gezond mediagebruik stimuleren.
Iets over jezelf?
Ik ben begonnen met de bacheloropleiding Pedagogiek aan het HBO, waar ik ontdekte dat mijn interesse vooral lag in onderzoek in plaats van praktijk. Daarom besloot ik een research master in Child Development and Education aan de UvA te volgen, waar ik me voornamelijk richtte op de ontwikkeling van jongeren in de online en offline wereld. Ondanks mijn focus op onderzoek wilde ik de klinische praktijk niet volledig achterlaten, dus heb ik daarnaast ook een master in Forensische Orthopedagogiek afgerond. Hierdoor heb ik zowel academische als praktische kennis opgedaan over de ontwikkeling van jongeren, met specifieke aandacht voor hun online belevingswereld.