Blogs

Bye Bye Telefoons in de Klas: Hoe ging het Eerste Halve Jaar?

Door Els Goetschalckx, PhD-student op project 3.3

“Vanaf 1 januari 2024 geen mobiele telefoons en smartwatches meer tijdens de les in het middelbaar onderwijs.” Dit nieuws sloeg in als een bom bij jongeren. Veel scholen hanteren zelfs een geheel telefoonverbod, ook tijdens de pauzes. Nu het schooljaar bijna voorbij is, zijn we heel benieuwd naar de effecten van deze grote verandering. Dus, hoe ging dat eerste halve jaar eigenlijk? Laten we eens kijken naar de dingen die er gebeurden:

  1. Minder afleiding: Zonder die zoemende telefoons is het makkelijker voor leerlingen om zich te concentreren. Geen notificaties of updates die hen van hun lessen afleiden! Veel leerlingen ervaarden hierdoor een rustigere schooldag met minder stress.
  2. Meer babbels, minder scrollen: Omdat de leerlingen niet meer naar hun telefoons konden staren, praatten ze weer veel meer met elkaar. Geen grappige memes delen, maar echte gesprekken voeren met vrienden. Het was alsof leerlingen terug in de tijd gingen! Ze keken elkaar weer aan, lachten samen en werkten als een team. Al vonden sommige leerlingen dit ‘verplicht’ socialiseren niet zo prettig.
  3. Minder online pestgedrag: Zonder telefoons was er minder kans op gemene dingen online. Dit betekende dat leerlingen zich veiliger voelden en meer konden genieten van de schooldagen. Aan de andere kant merkten sommige leerlingen wel een toename van fysiek pesten, of zoals de onderzoekers het noemen: offline pesten.
  4. Wat lastige momenten: Natuurlijk was het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Sommige leerlingen misten hun telefoons in het begin behoorlijk. Ze moesten even wennen, maar ontdekten al snel dat er nog zoveel andere leuke dingen te doen waren. Toch blijft er een bezorgdheid over beperkte toegang tot informatie en bereikbaarheid.
  5. Mobieltjes tijdens de pauze: Een hoop leerlingen gaven aan de pauzes zonder mobiel leuker te vinden. Echter, een bijna even groot aantal vond de pauzes juist prettiger met een mobieltje.

Het eerste halve jaar zonder telefoons in de klas was een echt avontuur! Leerlingen konden beter opletten, praatten meer en voelden zich meer verbonden met elkaar. Hoewel het niet altijd makkelijk was, heeft deze verandering waardevolle inzichten gebracht. Het komende jaar belooft net zo spannend te worden, vooral omdat deze regels dan ook op basisscholen worden ingevoerd! Wil je op de hoogte blijven van dit thema? Volg dan zeker de “Thuis of in de Kluis”-studie van onze consortiumpartner Loes Pouwels. Zij zal dit onderwerp verder onderzoeken en komt binnenkort ongetwijfeld met nog meer interessante bevindingen!