Blogs

Future of the Mindsymposium: kansen en risico’s van digitale technologie voor gezonde hersenen en ons welzijn.

Door Anna van Doorn, PhD student op project 4.1

Op donderdag 25 april bezochten Thirsa, Vere en Anna, drie promovendi van JEDi, het symposium ‘The Future of the Mind’ in Nijmegen. Een symposium is een wetenschappelijk congres of conferentie. Er worden hier presentaties gegeven en er is ruimte om in gesprek te gaan over onderzoek.

Het symposium werd georganiseerd door Healthy Brain, een samenwerking tussen de Radboud Universiteit, het Radboudumc en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Wetenschappers gaven presentaties en gingen onderling in gesprek over de kansen en risico’s van digitale technologie voor gezonde hersenen en ons welzijn. Een interessant onderwerp voor onze projecten!

Ze bespraken onderwerpen zoals:

• Hoe blijven we mentaal en moreel gezond in een digitale wereld?
  • Kunnen we technologie gebruiken om het vertrouwen in de democratie te bevorderen?
  • Hoe kunnen grote taalmodellen helpen om onze hersenen gezond te houden?
  • Wat betekent technologie die op het brein is gebaseerd voor de wet en veiligheid?

Na het bijwonen van dit symposium kan ik niet een éénduidige conclusie geven over of digitale technologie goed of slecht is voor de hersenen en ons welzijn. Digitale technologie biedt zowel kansen als risico’s, afhankelijk van hoe het wordt gebruikt. Een professor legde bijvoorbeeld uit dat grote taalmodellen, zoals ChatGPT, kinderen en jongeren kunnen helpen beter te leren lezen. Dit komt doordat deze technologie kan voorspellen welk woord logisch zou volgen in een zin, waardoor het kan helpen bij het maken van leesoefeningen op het niveau en de stijl van de leerling.

Andere sprekers waarschuwden dat technologie misschien niet altijd de oplossing voor problemen is. Bijvoorbeeld, een robot kan zo worden geprogrammeerd dat het empathisch klinkt, maar het voelt geen echte emoties zoals mensen dat doen. Dat betekent dat het een kunstmatig medeleven is, niet een echt, en dat de robot dus misschien niet altijd juist zal reageren. Dus het is belangrijk om niet te verwachten dat technologie alle problemen voor ons kan oplossen.

Tijdens de pauzes hadden we tijd om onze projecten met elkaar te bespreken en bij te praten. Het was hierdoor naast leerzaam ook nog een hele gezellige dag!